Vakantie.
Altijd een heerlijk moment van rust, maar soms ook een moment van stress.
Want kan dat wel? De zaak een tijd lang los laten.
Niets aan je onderneming doen.
Je klanten niet te woord staan.

Natuurlijk kan dat.
Helemaal in deze tijd met al die slimme online oplossingen.
Als je een internet verbinding hebt en een laptop, dan is de helft van je bedrijf al weer up-and-running.

In dit artikel geef ik je een overzicht van de oplossingen die ik zoal gebruik.
En als ik mijn persoonlijke target wil halen, 12 weken per jaar vakantie, dan wil ik hier echt heel goed in zijn 🙂

Ik gebruik veel tools die gratis of voor weinig beschikbaar zijn.
Ze zijn onderverdeeld in:

  • Marketing
  • Communicatie
  • Administratie

Ten eerste de Marketing.

Vakantie is heerlijk.
Maar ook fijn als er na de vakantie weer wat klanten staan te popelen.

Ik gebruik hier onder andere Hootsuite voor.
Met dit online programma kan je al je social media accounts bijhouden.
Accounts zoals Facebook, LinkedIn, Twittter.
In Hootsuite kun je ook berichten plaatsen en… plannen.
Ook in de gratis variant van dit programma kun je berichten inplannen.
Dus voor de vakantie even een middag berichten schrijven.
Dan gaan die er in de vakantie automatisch uit.
Klaar.

Voor de mails gebruik ik al sinds jaar en dag Mailchimp.
Ik vind dit heerlijk werken.
Maar andere programma’s zullen ook goed zijn zoals Aweber, Autorespond of iets dergelijks.
Wat je wilt doen in Mailchimp is je mails (Campagnes noemen ze dat daar) schrijven en dan de verzending ervan plannen.
Dus schrijf nu een aantal berichten en verstuur ze in de vakantie.
Nog handiger is om een serie berichten aan te maken in een autoresponder.
Mocht iemand zich dan op je mailinglijst abonneren, dan krijgt hij automatisch een aantal mails van je.
Geen omkijken meer naar.
Klaar.

Dan de communicatie.

“Ik ben er even niet, maar ik heb wel een antwoord voor je.”
Zo begint mijn out-of-office mededeling.
Echt super handig zijn deze.
Maar maak er dan gebruik van en zet ze in voor jouw communicatie naar de mailer toe.
Ik heb hier al eerder een heel artikel over geschreven.

Waar ik ook een artikel over geschreven heb is mijn voicemail.
Nu is het wat minder urgent en neem ik gewoon de telefoon op in het buitenland.
De kosten zijn dit voorjaar in heel Europa gelijk getrokken.
Roaming is nu minder een issue op de telefoon rekening.
Maar soms wil ik gewoon niet opnemen. (No hard feelings)
Op mijn voicemail geef ik dan een paar opties om met mij in contact te komen.

En als laatste de administratie.

De uitgaande facturen.
Dat is toch waar het allemaal om gaat.
Er moet geld in het laadje komen.
Ik gebruik factuursturen.nl.
Een online dienst van Nederlandse bodem.
De voornaamste reden voor mij om hiervan gebruik te maken, behalve de lage prijs, zijn de mogelijkheden.
Ik kan namelijk makkelijk automatische facturen instellen.
Elk jaar, elke maand, elke week.
You name it.
Ook de mails van de betaalherinnering gaan er automatisch uit.
Met mijn tekst en op de tijden dat ik het wil.
Via de online site kan ik makkelijk een factuur op betaald zetten.
En dan is de administratie weer bijgewerkt.
Heb ik geen werk meer aan als ik thuis kom.
Klaar.

Dit waren een paar van de zaken die ik gebruik.

Heb jij nu een dienst of oplossing die jij gebruikt?
Laat het me weten in de commentaren.
Ik lees ze graag.

Fijne vakantie.

Werk op vakantie, op vakantie tijdens het werk
5 (100%) 1 stemmen
Volg me

Henk-Jan Geel

Master Mind at Bright Mind Media
Ik ben LinkedIn trainer en social marketeer. Ondernemers help ik social media effectief in te zetten. Ook succesvoller worden met social marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via Twitter of op LinkedIn.
Volg me