parasolNog even doorbijten en het is zo ver. Vakantie. Heerlijk. Even de boel de boel laten en met je voeten in het zwembad denkend aan… je updates op social media. Of niet?

Laat je de laptop thuis en zet je je iPhone uit? Het kan. Echt waar. Er zijn nog vakanties denkbaar waar je geen stroom hebt en geen dekking met je mobiel.

Maar het is ook mogelijk om gewoon in de beschaafde wereld te blijven maar toch even afstand te nemen van al je social media activiteiten. En het is zelfs mogelijk om toch nog actief te blijven op Facebook, Twitter en LinkedIn zonder dat het de vakantie rust verstoord. Hier moet je dan wel even wat voor doen.

Plannen.

Zoals bij veel goede uitvoeringen hoort een gedegen planning. Je kan ook plannen voor social media. Het is zo wie zo handig om een content kalender te hebben. Hierin geef je onder andere aan wanneer welk onderwerp aan de beurt komt. Maar je kan ook berichten vooraf klaar zetten om te versturen. Hou er wel rekening mee dat de berichten dan niet met een actualiteit te maken moeten hebben. Maar het klaar zetten van berichten kan geen kwaad als je een tip geeft, linkt naar een blog of video.

hootsuite-logo200x50In een tool zoals Hootsuite kan je makkelijke berichten plannen. En niet alleen voor Twitter. Ook voor Facebook en voor LinkedIn zijn de berichten in Hootsuite te plannen. Bij een betaalde versie van Hootsuite kan je zelfs een .csv bestand uploaden om per bulk te plannen. Maximaal 200 berichten kan je per social media kanaal klaarzetten. Afhankelijk van je “praatgraagheid” kan je zo best een tijdje vooruit.

Test nu Hootsuite Pro 30 dagen gratis. (Affiliate link)

In Facebook zelf zit ook een plan functie die je kan gebruiken. Ook een tool als Bufferapp is prima om berichten mee te plannen.

Automatiseren.

Ben je net als ik liever lui dan moe? Lees dan verder. Met een paar eenvoudige handgrepen kan je een en ander automatiseren. Let wel op wat je doet, voor je het weet komen er zaken online te staan die je niet wilt…

twitterfeedIn Hootsuite is het mogelijk om een RSS feed te importeren. Hiermee kan je bijvoorbeeld een vooraanstaand weblog zoals Marketingfacts of Frankwatching aansluiten. Telkens als er een nieuw bericht geplaatst wordt op dit weblog, zal je een tweet versturen via jouw account over dit weblog. Geen controle meer, maar wel makkelijk. Dit kan je overigens ook doen via Twitterfeed.

Ben je helemaal weg van RSS-feeds en wil je ze zelf nog “along the way” wat aanpassen? Check dan een Yahoo pipes. Hiermee kan je de RSS-feed (of meerdere) op diverse manieren bewerken voordat je ze in Hootsuite of iets degelijks doet.

Heb je een WordPress weblog. Kijk dan eens naar deze plug-in. Hiermee verstuurd om de zoveel tijd een tweet met een link naar je blog. Handig om je blog vaker onder de aandacht te brengen zonder dat het je extra tijd kost.


Stuur maar op die 10 GRATIS LinkedIn tips!

100free
Linkedin Ebook150x230

…en 8 bonus tips in de mail

Je mag je altijd weer uitschrijven. 🙂



Uitbesteden.

Bovenstaande oplossingen kosten of tijd (plannen) of zijn niet persoonlijk (automatiseren). Dan kan je altijd nog je social media uitbesteden. Zo krijg je persoonlijk geschreven tweets, posts of updates. Kom je niet voor verassingen te staan en blijf je online in the picture. Het voordeel van uitbesteden is dat het (net als bij je huis schilderen en je belastingaangifte) goed gebeurt en je vaak tijd=geld scheelt. Let er bij het uitbesteden wel op met wie je in zee gaat. Zorg er voor dat er bij het schrijven van je berichten ook gekeken wordt naar je doelstelling. best time to post on facebookWordt er ook buiten kantoortijden gepost? En wordt er op interactie geschreven?

Weet je niet waar je moet beginnen of aan wie je het kan uitbesteden? Wat dacht je van ons?

Fijne vakantie!

 
Waardeer dit bericht
Volg me

Henk-Jan Geel

Master Mind at Bright Mind Media
Ik ben LinkedIn trainer en social marketeer. Ondernemers help ik social media effectief in te zetten. Ook succesvoller worden met social marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via Twitter of op LinkedIn.
Volg me