Die marketeers van tegenwoordig. Die willen echt modern zijn. Facebook, Twitter, YouTube, Mobile. Er zijn zo veel middelen die ze heden ten dage kunnen inzetten. En als je de berichten mag geloven zijn ze met de mobiel op de goede weg. Mobiele websites gaan het in 2013 overnemen van de gewone websites. Maar dit jaar al gaan de inkomsten van mobiele reclame records breken. Reden te meer om die mobiel centraal te stellen in ieder marketing plan. De telefoon is per slot van rekening overal aanwezig. Nu nog zaak om de consument naar de juiste content te trekken.

Daar wordt de laatste tijd meer en meer de QR-code voor gebruikt. Dat vierkante zwart wit blokje wat nog het meest weg heeft van een verkleint scabble bord. Zeg maar een soort analoge variant van Wordfreud. Te pas en te onpas kom ik dit kleinood tegen. De vooruitstrevende marketeers en reclamemensen moeten zeker gedacht hebben. “Kom, laten we een QR-code plaatsen. Dat maakt ons modern, gewild en vooruitstrevend” En uiteraard scan ik de meeste codes om te zien wat er gebeurt.

De eerste reactie is vaak niet van de mobiel. Maar eerder van de omstanders. Velen hebben geen idee waarom ik met mijn mobiel op enkelhoogte een foto van een poster maak. Ik zelf eigenlijk ook niet. Als ik niet zo begaan ben met het lot van mijn vakgenoten, had ik op deze hoogte nooit een QR-code gezien, laat staan gescanned. Maar je komt vreemdere plekken tegen. Wat te denken van de codes op de posters die in de ondergrondse passage van Utrecht Centraal hingen. Prima te scannen. Daar niet van. Maar voor een volledige ervaring is ook een internet verbinding essentieel. En laat het netwerk het nu net niet halen in die onderdoorgang. Zonde. Maar ook in cafés zie je de codes. Het liefst boven het urinoir. Het zal niet de eerste mobiel zijn die op deze wijze in de pot beland.

Maar als een code dan toch nog voorbij de eerste beproeving komt dan kan er nog veel mis gaan. Regelmatig verschijnt de illustere tekst “404 – Page Not Found” op mijn scherm. Als je bij mij in dienst was geweest, dan was dat je laatste marketing actie. Laat de link alsjeblieft werken. En als de link dan werkt, zorg dan ook eens voor een mobiele variant van je website. Hoe vaak ik wel niet aan het in-en uitzoemen ben op de normale homepage van een bedrijf… En nee, niet alleen kleine MKB ondernemers maken deze fout. Grote toko’s met echte marketing afdelingen gaan faliekant de mist in door niet vermoedende consumenten via de mobiel aan hun lot over te laten. Híer zou Youp eens aandacht aan moeten besteden.

Nee. Als we het over productinnovatie hebben. Zorg dan in ieder geval voor een complete beleving. Van begin tot het eind. Doe eens gek met een QR-code. Bijvoorbeeld zoals Tesco in Korea. Zij maakten billboards van hun supermarkt assortiment. Artikelen kon je scannen en direct bestellen. Maar ook in de klassieke museum wereld weet men de codes op hun waarde te schatten. Menig museum heeft een QR-code naast een collectie item om met het scannen een audio of video fragment te tonen.

QR-codes beginnen langzamerhand in te burgeren. En ik hoop van harte dat ook de marketeers dit gaan inzien. Maar dat ze wel verder kijken dan het plaatsen van die code. Denk aan de algehele user experience. Het zou toch leuk zijn als ik na het scannen ook overga tot een vervolg actie. Al is het maar iets simpels als “liken” op Facebook.

Veel social succes!

Henk-Jan Geel

 

Henk-Jan Geel geeft strategisch advies over effectief gebruik van social media.

Deze column is verschenen in de november uitgave van het blad Connexie www.connexie.nl

Een scrabble bord op enkelhoogte.
Waardeer dit bericht
Volg me

Henk-Jan Geel

Master Mind at Bright Mind Media
Ik ben LinkedIn trainer en social marketeer. Ondernemers help ik social media effectief in te zetten. Ook succesvoller worden met social marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via Twitter of op LinkedIn.
Volg me