Enige tijd geleden liep ik door het winkelcentrum Boven ’t Y in Amsterdam. Niet de meest idyllische plek in Nederland. Ware het niet dat ik een zakelijke afspraak in de buurt had. Ook ik maak tegenwoordig afspraken in de trend van: “We bellen wel over de details”. Datum en tijd stonden vast, maar de locatie zou ter plekke mobiel besproken worden.

Prima optie in het pre-smartphone tijdperk. Maar, zo aan het eind van de middag begeeft mijn batterij het altijd. Zo ook vandaag. Met een niet werkende smartphone en nog 30 minuten voor mijn afspraak had ik een uitdaging. De oplossing dacht ik te kunnen vinden in de servicegerichte retailers die alom vertegenwoordigd zijn in het Noord Amsterdamse winkel centrum. Twee zaken schetsten mijn verbazing. Ter eerste de leegte in de winkels en ten tweede de weerstand tegen het opladen van een “deze komt niet bij ons vandaan” telefoon. Mijn opluchting was groot toen ik eindelijk al bellend aan de oplader mijn zakenpartner kon spreken. Belcompany thanks

Bovenstaande zet mij wel aan het denken. Ik hoor vaak dat retailers te leiden hebben onder e-tailers. En dan kán je een keer je meerwaarde bieden, dan doe je het niet. Vreemd. Ik zie kansen. Winkelpersoneel heeft een fysieke relatie met de klant. Zij kan dan ook in een 1-op-1 situatie de klant helpen. Via internet is dit ondanks vele initiatieven nog steeds moeilijker. Waar ik ook veel kansen zie is de inzet van social media in combinatie met de kennis die in de winkel aanwezig is. Natuurlijk is er Twitter, Facebook en YouTube. Allemaal met mooie mogelijkheden voor een retailer. Maar ook voor een e-tailer.

Voor mij is er één briljantje dat e-tailers niet kunnen gebruiken. Foursquare. Voor location based social media zou je echt de mogelijkheden van Foursquare moeten gebruiken. Ik kan via mijn smartphone met Foursquare inchecken bij locaties. Hier kan ik dan gebruik maken van eventuele speciale aanbiedingen. De sociale waarde zit hem onder andere in het feit dat ik tips en aanbevelingen kan lezen van anderen. Maar ik kan uiteraard ook tips achterlaten. In het geval van mijn lege batterij heb ik dat dan ook gedaan.

Ook als je niet actief bent op internet, sta je als retailer nu al in de database van Foursquare. Lang leve data mash-ups. De data voor Google maps wordt hier onder meer voor gebruikt. Dus… je staat al op Foursquare. Nu moet je er nog optimaal gebruik van maken. Als retailer kan je speciale aanbiedingen maken voor iedereen die incheck bij je locatie. Maar ook loyalty specials zijn mogelijk. Check 3 keer in en krijg “dit” gratis bij aanschaf van “dat”. Dat doet het altijd goed in Nederland. Foursquare is interessant want veel consumenten maken er al gebruik van, maar nog niet veel retailers. Je speciale aanbieding wordt nu nog echt gezien. Hiermee kan je je digitaal onderscheiden van de concurrentie. Een aantal collega ondernemers hebben al aanbiedingen staan. Kijk eens naar de T-Mobile shop in Groningen.

Maar er is meer. Je krijgt inzage in wie je klanten zijn. Bij de Belcompany in Amsterdam waar ik was is ondertussen 59 keer ingecheckt. Maar bij de T-Mobile shop in Groningen al 218 keer… Van deze checkins is gebruikers data. Je kan als locatie eigenaar zien wie heeft ingecheckt, wanneer en hoe laat. En ook demografische gegevens zijn voor handen. Goud in handen van een goede marketeer.

Doe je voordeel met deze mogelijkheden. En, als je dan toch een special gaat aanmaken, laat ik een voorzet geven: “Gratis opladen van je batterij bij iedere checkin. En uitleg over nieuwe telefoons tijdens het wachten”

Veel social succes!
Henk-Jan Geel

Henk-Jan Geel geeft strategisch advies over effectief gebruik van social media.
Deze column is verschenen in de november uitgave van het blad Connexie www.connexie.nl

Deze komt niet bij ons vandaan
Waardeer dit bericht
Volg me

Henk-Jan Geel

Master Mind at Bright Mind Media
Ik ben LinkedIn trainer en social marketeer. Ondernemers help ik social media effectief in te zetten. Ook succesvoller worden met social marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via Twitter of op LinkedIn.
Volg me