Facebook is een mooi kanaal om als adverteerder je doelgroep te bereiken.
Je kan via Facebook makkelijk de volgende doelgroep instellen: Vrouwen uit Utrecht (in een straal van 20 km) in de leeftijd van 25-35 die ongehuwd zijn.
Je houd dan een groep over van 6.400 personen. (data van 7 maart 2014).

Target op facebook

Aangepaste doelgroep op Facebook.

Dit kan je zo specifiek instellen dat je helemaal niemand meer over houdt. Maar, het kan beter. Er is de mogelijkheid om aangepaste doelgroepen te definiëren vanuit je eigen contactenbestand. Dit zijn bij Facebook aangepaste doelgroepen. In deze blog leg ik je uit wat je er mee kan en hoe je dit doet.

Aangepaste doelgroepen zijn specifieke doelgroepen waar je advertenties aan getoond worden. Je aangepaste doelgroepen dienen ten minste 1000 personen te bevatten, zodat je advertenties voldoende bereik hebben.

Aangepaste doelgroep op Facebook
Facebook zegt er zelf het volgende over:
“Met aangepaste doelgroepen kunnen adverteerders hun offlinepubliek vinden onder de mensen die lid zijn van Facebook. Je kunt voor aangepaste doelgroepen gebruikmaken van e-mailadressen, telefoonnummers of de id’s van Facebook-gebruikers of app-gebruikers, zodat je precies die mensen kunt vinden met wie je in contact wilt komen.”

Dus… Mensen bereiken die je al kent. Wie wil dat nu niet?Aangepaste doelgroep op Facebook overzicht2

 

Next steps. Aangepaste doelgroep op Facebook instellen.

Log in op je adverteerders account en ga naar Doelgroepen. En uiteindelijk klik je op “Doelgroep maken”. Hier heb je 4 smaken:

  • Aangepaste doelgroep gegevensbestand
  • Aangepaste doelgroep MailChimp
  • Aangepast publiek uit je mobiele app
  • Aangepast publiek van je website

Aangepaste doelgroep op Facebook ooptiesIk zal ze hier alle vier kort bespreken.

 

1) Aangepaste doelgroep gegevensbestand.

Aangepaste doelgroep op Facebook Excel import

Hierbij kan je een gegevens bestand uploaden (excel lijst bijvoorbeeld). In dit bestand kunnen de volgende zaken staan:

  • E-mails
  • Gebruikers-ID’s
  • Telefoonnummers
  • ID’s van adverteerder voor mobiel

Je moet er 1 van kiezen en dan een bestand maken waar deze gegevens in zitten. 1 per regel. Bestand uploaden en klaar ben je. Nou ja… het uploaden kan soms wel even duren. 🙂

Ik gebruik deze tactiek zelf door mijn LinkedIn connecties te exporteren vanuit Linkedin. Vervolgens deze connecties in een aangepaste doelgroep te plaatsen op Facebook.

Facebook kijkt nu of er gebruikers zijn waarvan de gegevens overeenkomen met de gegevens in je lijst. Je advertentie wordt dan alleen aan deze personen getoond als je deze doelgroep selecteert. Dus: geen waste.


Stuur maar op die 10 GRATIS LinkedIn tips!

100free
Linkedin Ebook150x230

…en 8 bonus tips in de mail

Je mag je altijd weer uitschrijven. 🙂



2) Aangepaste doelgroep MailChimp.

Aangepaste doelgroep op Facebook mailchimp gebruikers

Maak je al gebruik van het mail programma Mailchimp? Nee? Mailchimp op zich is al een fantastisch marketing instrument. Maar in combinatie met Facebook wordt dit nog beter. De e-mailadressen in je MailChimp-lijst worden gekoppeld aan personen op Facebook om een doelgroep te maken. Je contacten worden niet op de hoogte gesteld dat je ze hebt toegevoegd aan een doelgroep en Facebook neemt nooit zonder jouw toestemming contact met hen op.

Heb je meerdere lijst op Mailchimp. Dan kan je per lijst een doelgroep aanmaken.

Aangepaste doelgroep op Facebook Mailchimp lijsten

 

3) Aangepast publiek uit je mobiele app.

Aangepaste doelgroep op Facebook App gebruikers

Maak een aangepaste doelgroep om personen te bereiken die specifieke acties in je app hebben genomen, zoals dat ze een specifiek niveau in een game hebben bereikt, items aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd of je app hebben beoordeeld. Elke keer dat iemand de specifieke actie in je app neemt, wordt hij/zij toegevoegd aan je aangepaste doelgroep.

Hiervoor heb je wel een app nodig die je voor Facebook hebt ontwikkeld. Apps ontwikkelen kan je zelf doen. Maar er zijn heel veel gespecialiseerde bedrijven die je hier goed bij kunnen helpen. Bijvoorbeeld Jeroen Baidenmann van Devmobile

 

4) Aangepast publiek van je website.

Aangepaste doelgroep op Facebook website bezoekers

Wel eens van remarketing gehoord? Je zoekt naar een nieuwe printer en “opeens” komen “uit het niets” overal advertenties voorbij voor printers… Welkom in de wereld van de remarketing. En straks kan je dit zelf ook. Met een paar handgrepen kan je bezoekers van jouw website op Facebook bereiken met een advertentie. Bijvoorbeeld een Like campagne op Facebook.

Facebook: “Remarketing is een tactiek voor het identificeren van personen die een specifieke actie op je website hebben genomen. Dit is een van de meest succesvolle middelen om gebruikers te vinden die interesse hebben getoond in je bedrijf.”

Door het plaatsen van een “Facebook”pixel op je website weet Facebook dat de bezoeker op je site is geweest. Of zelfs op een speciale pagina van je site. Vervolgens kan je deze bezoeker dus op Facebook bereiken met een advertentie. Ik gebruik deze tactiek zelf op mijn inschrijf pagina voor de LinkedIn workshop. iedereen die deze pagina heeft bezocht, krijgt op Facebook een advertentie te zien voor de LinkedIn workshop. En het werkt!

 

Last notes

doelgroep maken knopEn behalve het bereiken van de aangepaste doelgroep, kan je ze ook uitsluiten.

Wat zijn jou ervaringen met aangepaste doelgroepen op Facebook? Laat het me graag weten. Anderen leren hier ook weer van.

 

Adverteren op Facebook met aangepaste doelgroepen
4.63 (92.59%) 27 stemmen
Volg me

Henk-Jan Geel

Master Mind at Bright Mind Media
Ik ben LinkedIn trainer en social marketeer. Ondernemers help ik social media effectief in te zetten. Ook succesvoller worden met social marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via Twitter of op LinkedIn.
Volg me